pátek 21. února 2014

Návod na pletený košík ze špagetové příze


Nedávno jsem na internetu viděla parádní košík, který byl upletený z provázků.

Vypadalo to moc zajímavě a hned jsem si říkala, že by to bylo super třeba ze špagetové příze.

A že by to taky chtělo co nejdříve vyzkoušet. 

Sepsala jsem svůj postup, jak jsem docílila výsledku a při troše fantazie se dá považovat i za návod.
Jestli budete mít chuť, můžete si ho zkusit také.

Na celý projekt potřebujete umět plést i háčkovat. Boční strana košíku je pletená, dno je háčkované.







Nejdřív jsem si udělala boční stěnu. Na jehlice č. 12 jsem si nahodila 15 ok včetně krajových.

Nahozená oka
A dál pletla všechny oka i řady hladce. Vznikl mi tedy vroubkovaný vzor a na stranách vroubkované okraje.

Detail vroubkovaného vzoru.





Celé se to pletlo poměrně rychle, takhle tlustá příze přibývá před očima, na druhou stranu je to namáhavé na ruce a je potřeba si dát občas pauzu.

Celkem jsem upletla 72 řad. Zdálo se mi to tak akorát, pokud bych chtěla větší průměr košíku, upletu řad více.


Když jsem na začátku přemýšlela, jak vyřešit dno, jako rozumné mi přišlo uháčkovat placku z krátkých sloupků a tu pak přidat po delší straně upleteného obdélníku.

Dno.

Dno jsem háčkovala standardně - do kroužku z řetízkových ok jsem začala 8 mi krátkými sloupky a postupně je v dalších řadách pravidelně rozháčkovávala.

Při připevňování dna k bokům jsem plánovala využít vroubkovaného kraje u pleteného dílu a do rovného oka mezi vroubky na stranách jsem si nechala jeden krátký sloupek.
To znamená, že na jsem měla 72 řad a 36 z nich mělo plochý kraj. Potřebovala jsem tedy dno s 36 krátkými sloupky.

Detaily sháčkování.




Nejdříve jsem přiháčkovala delší stranu obdélníku a až na konec spojila boční díl po krátké straně (vlastně takový boční šev). Využila jsem k tomu příze, kterou jsou používala na připojení dna.

Nakonec jsem vše zapošila a otočila, aby spojovací šev dna a boků byl uvnitř.
Hotovo.


Hotový košík.


Moje postřehy:
Vzhledem k tomu, že mnou vybraná špagetovka je poměrně pružná, je pružný i celý koš. Po naaranžování a nastěhování věci vypadá myslím fajn, ale jen samotný a bez ničeho je kvůli pružnosti takový nějaký celý...všelijaký :) Připomíná mi trochu Tančící dům.
Košík, který mě nadchl, byl původně z provázků a tvářil se stabilněji.
Pokud se budete tedy do něčeho podobného pouštět, zvolte si co nejméně pružný materiál. Práce půjde možná hůř, ale ve výsledku to oceníte.

1 komentář:

  1. Dobrý den, hledala jsem kolik jste na košík spotřebovala, jestli celé klubko, kolik klubko vážilo či metráž a jak velký kus = cm x cm jste udělala? Díky za odpověď. VJ

    OdpovědětVymazat